• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
8
گفت‌وگو با مدیرعامل و بنیانگذار استارتاپ راحت دارو

بازار محصولات داروخانه‌ای سالانه ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است که درصد بسیار کمی از آن آنلاین شده است

  • کد خبر : 1076
  • ۰۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۵
بازار محصولات داروخانه‌ای سالانه  ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است که درصد بسیار کمی از آن آنلاین شده است
محمدرضا علمی‌فرد مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت آسان درمان است. او در سال 97 استارتاپ راحت دارو را به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های این شرکت راه‌اندازی کرد و در فروردین 99 بخش فروش آنلاین را به این استارتاپ اضافه کرد.

محمدرضا علمی‌فرد مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت آسان درمان است. او در سال ۹۷ استارتاپ راحت دارو را به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های این شرکت راه‌اندازی کرد و در فروردین ۹۹ بخش فروش آنلاین را به این استارتاپ اضافه کرد. او قصد دارد فعالیت این شرکت و زیرمجموعه‌های آن را همچنان گسترش دهد. با او درباره فعالیت این استارتاپ و اهداف آن به گفت‌وگو نشستیم.

انگیزه و ایده استارتاپ راحت دارو چگونه شکل گرفت؟

من در گذشته مدتی در بیمارستان کار می‌کردم. در آن مدت دیدم که بیماران و خانواده‌هایشان با مشکلات بسیاری مواجه هستند و فرآیند درمان برایشان بسیار سخت است. بنابراین تصمیم گرفتم فعالیتی در این حوزه انجام دهم تا شرایط کمی برای آن‌ها راحت‌تر شود. باتوجه به این موضوع در سال ۹۵ به همراه دوستم محمد یزدان‌پناه شرکت آسان درمان را در حوزه تجهیزات پزشکی و دستگاه‌های توانبخشی مدرن راه‌اندازی کردیم. ما در این شرکت یک دستگاه توانبخشی از طریق واقیعت مجازی را اختراع و حدود ۲ سال روی آن کار کردیم. اما در جایی این پروژه بنا به دلایلی متوقف شد.

پس از آن در سال ۹۷ به‌دنبال همان چشم‌انداز که شرایط راحت‌تری را برای بیماران به‌وجود آوریم، تمرکزمان را روی مصرف دارو و درمان قرار داده و طرح و ایده راحت دارو شکل گرفت. راحت دارو برنامه‌ای برای مدیریت دارو، معیارهای سلامتی مانند قند، فشار خون به صورت فردی و خانوادگی (به این معنا که اگر بیمار دارو خود را مصرف نکرد یا قند و فشار خونش نرمال نبود، خانواده یا دوستانش پیامی را دریافت کنند تا از فرد بیمار مراقبت کنند.) است.
به‌طورکلی مصرف صحیح و به‌موقع دارو اهمیت بسیاری دارد و اگر به آن پرداخته نشود، مشکلات بسیاری را برای سلامت افراد به‌وجود خواهد آورد.در سال ۹۷ نرم‌افزار راحت دارو معرفی و روی مارکت قرار گرفت و تاکنون بیش از ۵۰هزار نصب داشته و بیش از ۱۵۰هزار بار دارو به کمک راحت دارو مصرف شده است.

پس از مدتی با توجه به فیدبک‌های دریافتی از سمت کاربران اپلیکیشن و نیاز بازار، بخش دیگری را که تهیه محصولات داروخانه‌ای برای کاربران بود، به فعالیت‌های راحت دارو اضافه کردیم و آن بخش در فروردین سال جاری با نام فروشگاه راحت دارو فعالیت خود را آغاز کرد. در این فروشگاه یک طرف داروخانه‌ها و طرف دیگر مشتریان هستند.
کاربران محصولات داروخانه‌ای را که به آن نیاز دارند را از طریق راحت دارو سفارش داده و ما این محصولات را از طریق داروخانه‌ها برایشان تامین و ارسال می‌کنیم. البته قبل از ارسال هر محصولی خودمان اصالت و مجوز آن را بررسی کرده تا مشکلی برای مشتریان پیش نیاید.

حجم بازار ایران برای دریافت خدمات این چنینی را چقدر است؟

اندازه بازار محصولات داروخانه‌ای سالانه بالغ بر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است. تاکنون درصد بسیار کمی از آن آنلاین شده است. در بخش دارو که تاکنون بستر آنلاینی نداشتیم. در بخش مکمل دارویی صرفا چند داروخانه فعالیت کرده‌اند و بخش آرایشی بهداشتی هم جای کار بسیار دارد. می‌توان این انتظار را داشت که در طی ۵ سال آینده، درصد خوبی از این بازار آنلاین شود. درگذشته در کشورهای دیگر این اتفاق افتاده است و در ایران هم با چند سال تاخیر در حال رخ دادن است. البته به دلیل شیوع ویروس کرونا، روند آن سرعت گرفته است. به‌گونه‌ای که خرید آنلاین ما در این مدت رشد بسیار زیادی داشته است.

آیا استارتاپ راحت دارو قصد دارد به بخش دلیوری دارو، ورود پیدا کند؟

ارسال آنلاین دارو چندسالی است که در کشورهای مختلف دنیا انجام می‌شود. در ایران هم زمزمه‌هایی برای فراهم کردن زیرساخت‌های فنی و قانونی در این حوزه شنیده می‌شود.

ما از این بخش به‌دلیل موضوعات حقوقی هنوز رونمایی نکرده‌ایم اما در برنامه‌های راحت دارو ورود به این بخش وجود دارد. درواقع هر زمان که مسائل قانونی این حوزه رفع شود، آمادگی حضور در این بخش را داریم.

چشم‌انداز استارتاپ راحت دارو چیست؟

ما در راحت دارو موفق شدیم تا در فروردین سال گذشته سرمایه سرى A را از یک شرکت خصوصى بزرگ و با سابقه جذب کنیم. به‌تازگى هم مذاکره برای جذب سرمایه سرى B را آغاز کرده‌ایم و این کار را تا زمانی که با بهترین سرمایه‌گذار که بیشترین هم‌افزایی را با ما داشته باشد به توافق برسیم ادامه خواهیم داد. هدف ما این است که با جذب سرمایه جدید کسب‌وکارمان رو با سرعت و کیفیت بهترى رشد دهیم.
این بازار، بازار بسیار بزرگی است و ما هم با توجه به این موضوع محصولاتمان را به صورت زیرساختی توسعه داده‌ایم. در حال حاضر ما به‌دنبال گسترش و توسعه محصول و بازارمان هستیم. یکی از این اقدامات پوشش کامل استان تهران است پس از آن هم این فعالیت را به سایر شهرهای ایران گسترش می‌دهیم.

استفاده از خدمات آنلاین در حوزه دارو چندان در بین عموم جا نیفتاده است. شیوه بازاریابی شما برای جذب مشتری چگونه است؟

همانطور که اشاره کردید، این حوزه نیاز به فرهنگسازی دارد. برنامه‌های مارکتینگ ما در حال حاضر روی بستر دیجیتال است. این بستر کانال‌های مختلفی دارد که در زمان‌ها و فازهای مختلف از آن‌ها استفاده می‌کنیم. اما قطعا نیاز به فرهنگسازی است و باید اقدام ویژه‌ای در این حوزه شود.

اکنون استارتاپ‌های بسیاری به این بخش ورود پیدا کرده و یا قصد ورود به آن را دارند. به‌هرحال این بازار باید هرچه سریع‌تر شکل گیرد که این می‌تواند خود به‌تنهایی به فرهنگسازی کمک بسیاری کند.

نقش وزارت بهداشت به‌عنوان متولی در این حوزه چیست؟

یکی از مشکلات حوزه فعالیت ما این است که فعلا دستورالعمل مشخصی برای ارائه سرویس در آن وجود ندارد. این حوزه با سلامت مردم در ارتباط است پس قطعا حساسیت‌های زیادی روی آن وجود دارد. بنابراین باید دستورالعملی در این حوزه منتشر شود تا ارائه دهندگان براساس آن خدمات را تعریف و ارائه دهند و از طرفی این دستورالعمل‌ها باید به‌گونه‌ای باشند تا جلوی فعالیت استارتاپ‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات را نگیرد، درواقع سنگ‌اندازی نباشد.

یکی از بزرگترین موضوعاتی که برای همه کسب‌وکارها وجود دارد، خلا تولید محتوا است. این موضوع قطعا برای شما بیشتر از سایر کسب‌وکارها حس می‌شود، زیرا چندان فعالیتی روی آن نشده است. آیا برای این موضوع فکر خاصی کرده‌اید؟

ما برای تولید محتوای تخصصی برنامه‌های خاصی داریم. در بلاگ و فضای مجازی اینکار را انجام می‌دهیم و این کار در داخل شرکت انجام می‌شود و برون‌سپاری نخواهیم کرد زیرا در گذشته در این خصوص با مجموعه‌هایی همکاری می‌کردیم که چندان راضی‌کننده نبود.

لینک کوتاه : https://akhbarekar.ir/?p=1076

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.