به گزارش اخبارکار به نقل از دنیای اقتصاد ، شاخص مدیران خرید (شامخ) صنعت خودرو و صنایع وابسته در سومین ماه سال، به سطح کمسابقه ۲۷.۶ واحد سقوط کرد؛ رقمی که این صنعت را در عمیقترین وضعیت رکودی خود از زمان آغاز ثبت شامخ تاکنون قرار داده است.اگرچه بیش از یک سال است که صنعت خودرو با رکود دستوپنجه نرم میکند، اما هرگز تمامی مولفههای این شاخص تا این اندازه دچار افت همزمان و سقوط آزاد نشده بودند. برای مثال، در اردیبهشتماه نیز وضعیت شامخ صنعت خودرو مطلوب نبود، با این حال رقم ۴۶.۲واحد برای آن ثبت شد؛ عددی که اگرچه همچنان نشانه رکود بود، اما به مرز تعادلی ۵۰ واحد نزدیک بوده و امیدهایی برای خروج تدریجی از رکود را زنده نگه میداشت.با این حال، در آخرین ماه بهار، شامخ کل گروه خودرو با سقوط چشمگیر به ۲۷.۶ واحد رسید و افتی ۱۸.۶ واحدی نسبت به اردیبهشت ثبت کرد؛ نزولی که این صنعت را کاملاً از مرز ۵۰ واحد دور کرد و سیگنالی واضح از ورود به رکودی عمیقتر و فراگیرتر در این بخش محسوب میشود.
دنیای اقتصاد با بررسی علل رکود صنعت خودرو نوشته است :«میزان استخدام و بهکارگیری نیروی انسانی» نیز یکی از فاکتورهایی در شامخ خرداد بود که با افت همراه بوده است. این شاخص ۶٫۶ واحد کاهش را ثبت کرده و از ۴۸٫۳واحد در اردیبهشتماه به ۴۱٫۷ واحد در سومین ماه از سال رسیده است. این رقم زیر مرز ۵۰ است که نشان میدهد استخدامها رو به کمتر شدن است.
با افزایش رکود دراین صنعت ؛
استخدام و به کارگیری نیروی انسانی درصنعت خودرو رو به کاهش است
شامخ خردادماه نشان میدهد خودرو در رکودیترین وضعیت تاریخی خود قرار دارد؛ بهطوریکه با ثبت شامخ ۲۷.۶واحد، دومین صنعت بحرانزده کشور پس از پوشاک معرفی شده است. افت شدید در تولید و فروش همراه با محدودیتهای انرژی و کمبود ارز، چشمانداز این صنعت را در وضعیت هشدار قرار داده است.
لینک کوتاه : https://akhbarekar.ir/?p=23246
- ارسال توسط : سردبیر
- منبع : دنیای اقتصاد
- بدون دیدگاه