• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
4

اجرای برنامه تحولی حوزه منابع انسانی

  • کد خبر : 13218
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸
اجرای برنامه تحولی حوزه منابع انسانی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: این برنامه که با نگاه مبنتی بر آینده نگری تدوین شده است با اهداف توسعه‌ای دانشگاه مبنی بر چگونگی جذب نیروی انسانی همخوانی دارد.

به گزارشد اخبارکار به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ دکتر علیرضا زالی­ ­در مراسم تقدیر از همکاران حوزه منابع انسانی دانشگاه افزود: چنانچه جذب سرمایه نیروی انسانی در دانشگاه تکانه‌های توسعه‌ای و تحولی ایجاد نکند، صرفا اتلاف وقت وانرژی است.

وی با تاکید بر اهمیت توجه به سرمایه‌های منابع انسانی، اظهار کرد: بدون اتکا به نیروی انسانی توانمند و کارا و صرفا با اتکا به سایر ظرفیت‌ها، اهداف دانشگاه محقق نمی‌شود.

زالی جایگاه کارکنان حوزه منابع انسانی برای جذب، حفظ و نگه‌داشت سرمایه‌های انسانی را در دانشگاه کلیدی دانست و افزود: در سالی که گذشت به همت کارکنان حوزه منابع انسانی دانشگاه آزمون استخدامی در دانشگاه برگزار شد، مدلی که در نوع خود بسیار موفقیت‌آمیز بود و ظرفیت‌های بالای بخش منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی را به تصویر کشید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به سایر برنامه‌های توسعه‌ای دانشگاه در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: افتتاح پروژه‌های بزرگ بیمارستان‌های الغدیر بومهن و غدیر شهدای تجریش از دیگر فعالیت‌های فشرده و چالش‌آفرینی بود که در این زمینه نیز با توجه به ضروت تامین نیروی انسانی کافی، حوزه منابع انسانی دانشگاه خوش درخشید.

دکتر زالی با بیان اینکه اهمیت نیروی انسانی خصوصا در محیط‌های علمی و مدنی مثل دانشگاه بر کسی پوشیده نیست اضافه کرد: امروزه در ادبیات مدیریتی توسعه‌ای واژهسرمایه انسانیبه عنوان منبعی زوال ناپذیر و انسانی کاردان و مدبر مورد توجه است.

به گفته رئیس دانشگاه هیچ بخشی از جامعه صرفا با منابع مالی، اعتباری و اقتصادی توسعه نمی‌یابد بلکه مهمترین فاکتور برای رشد و رسیدن به هدف، توجه به بحث سرمایه انسانی به عنوان عنصری کلیدی است.

دکتر زالی ادامه داد: جذب و نگه‌داشت سرمایه انسانی باید بر مبنای برنامه‌های راهبردی عمیق انجام شود، در غیر اینصورت توسعه و ارتقا ابتر خواهد ماند.

وی با اشاره به اینکه در بحث‌های نوین نیروی انسانی موضوع کارفرمایی حذف شده است، افزود: بحث‌های جدیدی مثل همکاری و شراکت مطرح است چرا که وقتی در مجموعه‌ای افراد خود را شریک و همکار یکدیگر بدانند، ضمن حفظ منافع، زمینه‌های ایده‌پردازی و استفاده از ظرفیت‌های خلاقانه مهیا خواهد شد.

ایجاد و طراحی برنامه نرم‌افزاری با هدف ارایه راهکار‌ها و نظرات سرمایه‌های انسانی با هدف کاهش مشکلات و افزایش مشارکت در دانشگاه، راهکار مناسبی بود که دکتر زالی بر ضرورت استقرار و اجرای آن توسط حوزه منابع انسانی تاکید کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ارتقای نیروی انسانی را در دستور کار قرار داد و اضافه کرد: فعالیت‌های حوزه منابع انسانی نباید به امور جاری استخدامی و بازنشستگی معطوف شود، بلکه برنامه‌های آموزشی با محتوای کاربردی و جذاب که منجر به توانمندی کارکنان است باید بیش از پیش مورد توجه باشد.

وی ضرورت بروزرسانی دانش سرمایه انسانی را مورد توجه قرار داد و ادامه داد: حتی اگر قوی‌ترین و کاراترین نیروی انسانی را جذب و استخدام کنیم، باز هم چنانچه دانش این افراد بروزرسانی نشود دچار فرسایش خواهیم شد.

دکتر زالی حفظ و نگه‌داشت سرمایه نیروی انسانی را ضروری دانست و افزود: سیستم‌های مبتنی بر پاداش موثرتر و کاراتر در این زمینه عمل می‌کنند ضمن اینکه اثربخشی بیشتری هم دارند.

تنوع در ارایه خدمت به مخاطبان از جمله تفاوت‌های بارز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی با سایرنهادهاست که دکتر زالی به آن اشاره کرد و گفت: این خدمات قبل از متولد شدن یک نوزاد طی خدماتی که زوجین ازمراکز بهداشتی دریافت می‌کنند آغاز و در تمام مراحل زندگی فرد ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در زمینه سرمایه انسانی نیز وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی شهیدبهشتی از بیشترین تنوع استخدامی برخوردارند، خاطرنشان کرد: بدیهی است این تنوع در خدمت و رابطه استخدامی، فعالیت‌های کارکنان منابع انسانی را به مراتب پیچیده‌ترمی‌کند.

ظرفیت‌سازی با رویکرد همراهی با نیروی انسانی از دیگر راهکار‌های حفظ و نگه‌داشت سرمایه نیروی انسانی بود که دکتر زالی به آن اشاره کرد.

پرهیز از نگاه مبتنی بر تبعیض و ضرورت توجه به شایسته‌گزینی ازجمله مواردی بود که رییس دانشگاه برای نگه‌داشت سرمایه نیروی انسانی بر آن تاکید کرد.

وی ادامه داد: نقشه فعالیت در حوزه‌های نیروی انسانی باید پیوست عدالت داشته باشد، این مهم وظیفه ستاد و مدیریت است چراکه برقراری ارتباط صحیح با کارکنان از مهمترین راهبرد‌های مدیریتی است.

رئیس دانشگاه با بیان اینکه بدون ارتباط موثر مدیران با کارکنان هرگز رشد و تعالی سازمانی ایجاد نمی‌شود، گفت: شرط تعامل ایجاد فضای دوستانه و مهرورزانه است، نباید دسترسی کارکنان در محیط و یا ستاد به مدیران سخت باشد.

ضرورت استفاده از تکنولوژی‌های نوین بخش دیگری از سخنان دکتر زالی را به خود اختصاص داد.

وی افزود: در حوزه منابع انسانی استفاده از هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های نوین می‌تواند میانبر مناسبی برای شایسته‌سالاری و شناسایی تخصص ومهارت کارکنان باشد.

تبدیل وضعیت استخدامی کارکنان خصوصا نیرو‌های باتجربه و متخصص، پرهیز از برگزاری آزمون‌های مشترک در روند استخدام بدون توجه به مهارت و تجربه، رعایت عدالت در نحوه جذب نیروی انسانی، نگاه آسیب‌شناسانه با رویکرد ارایه راهکار از جمله مواردی بود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در این نشست به آن اشاره کرد.

وی خطاب به حاضرین در این جلسه گفت: همکاران حوزه منابع انسانی در واقع آینده‌سازان دانشگاه هستند، شما با تسهیل در روند جذب و استخدام سرمایه‌نیروی انسانی، آینده دانشگاه را درخشان‌تر خواهید کرد.

لینک کوتاه : https://akhbarekar.ir/?p=13218

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.