به گزارش اخبارکار به نقل از خبرگزاری صدا و سیما به نقل از سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، معاون حملونقل سازمان با اعلام این مطلب گفت: این ضوابط پس از بازنگری بر اساس شرایط روز محیط کسب و کار حمل و نقل و تغییرات تکنولوژی و فناوری اطلاعات و ارتباطات به روز رسانی و با امضای معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای در تاریخ ۱۴۰۲/۷/۸ ابلاغ شد و از ابتدای دی امسال برای تمامی شرکتها و موسسات حمل و نقل جادهای لازم الاجرا بوده و جایگزین دستورالعمل قبلی میشود.
حمیدرضا شهرکی با بیان این که ضوابط مذکور بعد از گذشت ۱۰ سال از بکارگیری مدیران فنی در حمل و نقل جادهای نیاز به بازنگری داشت، افزود: آخرین ضوابط ابلاغی مربوط به سال ۱۳۹۲ بود که با توجه به تغییرات گسترده در محیط کسب و کار صنعت حمل و نقل جادهای و با در نظر گرفتن نیازهای فعلی و توسعههای آتی نظیر پایانههای بار مجازی، کنترلهای سیستمی و هوشمند، استفاده از اسناد حمل الکترونیک نظیر بارنامه و صورت وضعیت الکترونیک و دیگر توسعههای بوجود آمده در صنعت حملونقل جادهای، به روز رسانی ضوابط امری ضروری بود.
شهرکی در خصوص ضرورت استفاده از مدیر فنی در حوزه حمل و نقل اظهار داشت: مدیران فنی شرکتها و موسسات حملونقل جادهای کشور به عنوان یکی از ارکان پیشگیری از سوانح و از عوامل موثر در ارتقای ایمنی سفر وسایل نقلیه به شمار میروند و تاثیر قابل توجهی در مطلوبیت سفر، راحتی و اطمینان خاطر مسافران دارند و نحوه بکارگیری مدیران فنی توسط شرکتها و موسسات حملونقل جادهای برای اطمینان از سلامت و ایمنی ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر قبل از سفر امری ضروری است.
معاون حمل و نقل با اشاره به چالشها و مسائل اساسی موجود در زمینه مدیر فنی در دو بخش مسافر و کالا خاطرنشان کرد: در بخش مسافر با موضوعاتی نظیر اجرا نشدن موثر و کامل ضوابط بکارگیری مدیر فنی، صدور سند حمل بدون بازدید مدیرفنی، محدودیت موجود در کنترل تعداد بازدیدهای روزانه مدیران فنی، کمبود مدیران فنی در برخی استانها و محدودیت در ضوابط بکارگیری مدیر فنی و نیاز به افزایش دقت و عملکرد مدیر فنی مواجه هستیم در حالی که در بخش کالا عمدتا موضوعات مهمی نظیر عدم حضور مدیرفنی و بدون بازدید در زمان بارگیری و صدور سند حمل، عدم هماهنگی بین شرکتها و موسسات حملونقلی با مدیرفنی در محل بارگیری، عدم امکان حضور و فعالیت مدیر فنی در برخی از نقاط فعالیت شرکت ها، نیاز به کنترل و نظرات سیستمی عملکرد مدیر فنی، عدم امکان تخلیه بار پس از رد کردن وسیله نقلیه توسط مدیر فنی وجود دارد.
شهرکی در خصوص دلایل بازنگری در ضوابط مدیران فنی اظهار داشت: چالشهای برشمرده شده در بخش کالا و مسافر از یکسو و نیاز به توسعه، پیشرفت و بهبود صنعت حمل و نقل از سوی دیگر و همچنین توسعه فناوریها در کشور ما را بر آن داشت تا در جهت رفع نیازهای صنعت و تسهیل و تسریع فرایندهای حمل و نقل اقدام به بازنگری در ضوابط مدیر فنی کنیم.
وی با بیان این که این سیستم کنترل ها و اعتبارسنجیهای اولیه از قبیل گواهینامه آموزشی تخصصی مدیرفنی، معاینه فنی، کارت هوشمند راننده و وسیله نقلیه و … را مورد توجه قرار داده است، ابراز امیدواری کرد این امر موجب موثرتر شدن کنترلهای قبل از سفر توسط مدیران فنی و توسعه خدمات به ذی نفعان شود.
ابلاغ ضوابط استخدام مدیران فنی در شرکتهای حملونقل جادهای
ضوابط نحوه به کارگیری مدیران فنی در شرکتها و موسسات حمل و نقل جادهای کشور پس از بازنگری ابلاغ شد و از ابتدای دی امسال لازم الاجرا است.
لینک کوتاه : https://akhbarekar.ir/?p=10085
- ارسال توسط : سردبیر
- منبع : خبرگزاری صدا و سیما
- بدون دیدگاه