هر کسبوکاری هرچند کوچک یا نوپا، نیاز به شاخصههایی دارد که بتواند از آن طریق حیات خود را پایدارتر سازد و در وهله بعدی، بتواند به توسعه و گسترش خود کمک کند. امروزه با افزایش کاربران اینترنت و وارد شدن رسانه نامحدود اینترنت به زندگی افراد جامعه، نقش یک وبسایت خوب پررنگتر از قبل به نظر میرسد.
آیا هنوز هم کسب و کارها نیاز به یک وب سایت دارند؟
هر کسب و کاری هرچند کوچک یا نوپا، نیاز به شاخصههایی دارد که بتواند از آن طریق حیات خود را پایدارتر سازد و در وهلهی بعدی، بتواند به توسعه و گسترش خود کمک کند. امروزه با افزایش کاربران اینترنت و وارد شدن رسانهی نامحدود اینترنت به زندگی افراد جامعه، نقش یک وب سایت خوب پررنگتر از قبل به نظر میرسد. اینروزها(خصوصاً با موج گسترش کاربران شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام) ساخت یک ویترین الکترونیک و نمایش آنچه دارید، از نیازهای اولیهی یک کسب و کار بحساب میآید. شاید نیاز باشد برای شناخت بهتر ضرورت ساخت یک وب سایت، کارکردهای آن در توسعهی کسب و کار را بخوبی بشناسیم و از طریق شناسایی ویژگیهای بارز و کلیدی یک وب سایت خوب، فضای الکترونیکی بازار خود را مورد ارزیابی قرار دهیم.
بازار اینترنتی، عامل رشد و گسترش کسبوکار
بازاریابی امری دشوار و همیشه در میدان رقابتهای سنگین است و جلبتوجه مشتریان جدید همیشه سختتر از قبل خواهد بود اما همه این نکته را بخوبی میدانند که هیچ محصول یا سرویسی (حتی با داشتن سطح کیفی بالا) بینیاز از بازاریابی و تبلیغ نیست. روشهای سنتی تبلیغ همچون پوستر و بیلبورد و مجله و غیره علیرغم هزینههای بالا، کارکرد قبلی را ندارند و امروزه وقت این است که اینترنت را جدیتر بگیرید. بازاریابی اینترنتی بیش از هر روش دیگری، توانایی این را دارد که عبور و مرور بازدیدکنندگان شما را بالا ببرد. اگر بخشی از هزینههای گزاف تبلیغات روی بیلبورد جادهها را به مشاوران تخصصی بازاریابی اینترنتی اختصاص بدهید و یک استراتژی درست در همان مسیری که میخواهید را پی بگیرید، از طریق یک وب سایت خوب میتوانید خیلی سریعتر از آنچه که روشهای سنتی بر روی مخاطبان هدف جدید اثربخشی داشت، جذاب باشید. از مزیتهای بازاریابی اینترنتی این است که بسیاری از کانالها و کمپینهای اینترنتی به شما اجازه میدهند تا دادههای آماری موردنیاز خود را بصورت آنلاین در جهت بهینهسازی بکار ببرید. از این طریق میتوانید مدام از وضعیت مخاطبان و نیازشان آگاه شده و کمپینهای جدیدتری را تدارک ببینید. بگذارید به مثال بیلبورد برگردیم. سابقاً مخاطب با دیدن یک پوستر روی بیلبورد تبلیغاتی بزرگ با دو کمبود بزرگ مواجه میشد: اول اینکه در همان لحظه قابلیت بدست آوردن اطلاعات بیشتری که موردنیاز بود تا بتواند با محصول یا سرویس موردنظر ارتباط برقرار کند را فراهم نداشت پس احتمال فراموش کردن بالا میرفت. دوم اینکه با دیدن یک پوستر و ندانستن بسیاری از اطلاعات مربوط به کسب و کار شما، چند درصد احتمال میدهید که فرد بتواند به شما اعتماد کند؟ مسلماً درصد خیلی کم. امروز با طراحی یک وب سایت مطابق نیازهای جامعه هدف بازار (که خود از طریق مشاوره و تحلیل دادههای دقیق آماری بدست میآید) آن دو کمبود براحتی جبران خواهد شد.
براستی چرا بازارهای دیجیتال به توسعهی کسب و کارها کمک میکند؟ برای روشنتر شدن پاسخ این سوال و اهمیت بازاریابی اینترنتی و داشتن یک وبسایت تمامعیار، به ذکر چند دلیل مهم بصورت مختصر و مفید بسنده میکنیم:
۱- بازار اینترنتی، امکان خرید آسان و راحت بصورت آنلاین را بوجود میآورد.
۳- استفاده از بازار دیجیتال باعث افزایش درآمد میشود. (شرکتهایی که از استراتژی بازاریابی اینترنتی استفاده میکنند، ۲٫۸ برابر بیشتر از بقیه رشد درآمد دارند. کسبوکارهای کوچک و متوسط نیز با استفاده از این روش حدود ۳٫۳ برابر بیشتر شانس توسعه کسبوکارشان را خواهند داشت.)
۲- بازاریابی اینترنتی ارزانتر و اثرگذارتر از روشهای قدیمی است. (طبق یک نظرسنجی آمار نشان داده که میزان قابل توجه ۴۰ درصد، صرفهجویی از طریق استفاده از متدهای بازاریابی دیجیتال مشاهده شده و همچنین ۲۸ درصد از صاحبان کسبوکار دنبال تخصیص بودجه در بخش بازاریابی اینترنتی (به جای استفاده از روشهای قدیمی) هستند.)
۴- اینترنت یکی از بهترین و آسانترین راههای ارتباط با مخاطبان هدف و جلب نظر آنهاست. چرا که امروزه همه به اینترنت متصلاند.
۵- از راه بازار دیجیتال میتوان به تلفن همراه خریدار دسترسی پیدا کرد. چرا که امروزه اپلیکیشنها کار را برای همه راحت کردهاند. (۹۱ درصد از نوجوانان در ایالات متحده آمریکا، تلفن همراه خود را حتی برای فواصل کوتاه، با خود همراه دارند.)
۶- بازاریابی اینترنتی، باعث افزایش شهرت نام تجاری و برند میشود.
۷- بازاریابی اینترنتی باعث افزایش نرخ بازگشت سرمایه یا همان ROI (Return on Investment) میشود.
۸- با داشتن یک بازار دیجیتالی خوب، اعتماد مردم را میخرید. (در یک نظرسنجی ۱۰۰۰ نفری، ۹۰ درصد افراد اظهار کردهاند که به دادهها و اطلاعات مرتبط با محصولات در وبسایت برندها اعتماد میکنند.)
۹- بازاریابی اینترنتی مردم را به انجام یک عمل مطلوب جلب میکنند. (با استفاده از راهکارهای بسیار هوشمندانه خصوصا در طراحی وبسایتهایی که قابلیت تبادل نظر و علایق مخاطبان را داراست.)
۱۰- بازاریابی اینترنتی باعث تداوم حیات کسبوکار است. (اگر هزاران بازدیدکننده داشته باشید اما کسی محصول شما را نخرد، وبسایت شما نمیمیرد بلکه همیشه بصورت آنلاین معرف شما و کسبوکار شما خواهد بود.)
تمام آن هدفی که از یک بازاریابی اینترنتی نتیجهمند داریم، این است که وب سایت ما نهتنها آمار بازدیدکنندگان را بالا ببرد، بلکه بازدیدهای منجر به فروش و معرفی به مخاطبان بالقوه را افزایش دهد. در اینجا دو فرم مختلف و گسترده برای دو استراتژی موجود در کسبوکار وجود دارد که در ادامه به شرح آن میپردازیم.
تفاوت طراحی وبسایت در بیزنسهای B2B و B2C
در اینجا دو استراتژی متفاوت و اساسی مطرح میشود: کسب و کار به کسب و کار (Business-to-business) و یا کسب و کار به خریدار (Business to consumer).
این دو فرم بازار کاملا متفاوت و از آنجایی که جامعه هدف متفاوتی دارند در نتیجه دارای شاخصههای متفاوتی در بخش بازاریابی اینترنتی هستند که بصورت خلاصه چند مورد را در اینجا خواهیم آورد:
۱- تعداد پیشنهادها: صفحه خانه وبسایتهای B2C پر از کالاهای چشمگیر است طوری که میتوان مطمئن شد بازدیدکننده بدون خرید از سایت بیرون نمیرود (بطور مثال سایت آمازون). اما وبسایت شرکتهایی با استراتژی B2B با تعداد کمتری از پیشنهاد برای خرید کالا یا استفاده از محصولات هستند و اغلب در منوهای صفحه اصلی وبسایت بصورتی قرار دارند که مشتری را تشویق به پرش مستقیم به صفحه خرید میکنند.
۲- شخصیسازی: به طبع تمرکز بر روی اشخاص در سبک B2C بیشتر است چرا که اولا بازار با یک شخص (خریدار) در ارتباط است ثانیا تعداد محصولات و خدمات پیشنهادی بیشتر است. از طرف دیگر وبسایت تنها نقطه ارتباطی خریدار با بازار است اما در B2B آن حد از شخصیسازی وجود ندارد. عوض انتخاب یک محصول بین هزاران محصول و نهایی کردن خرید، در حالت B2B بیشمار گام برای نهایی شدن سفارش وجود خواهد داشت: پر کردن فرم، چندینبار تماش گرفتن با مسئول فروش، امضای قرارداد و … .
۳- اطلاعات و آگاهی: هنگامی که به یک وبسایت مؤسسه بازاریابی محتوایی نگاهی میاندازید با حرکت دادن صفحه به پایین، شاهد فهرستی از محتوا و خدمات آنها خواهید بود و در انتها لینک عضویت در بلاگ انها و همچنین دعوتی برای دنبال کردن آنها در کانالهای متعدد موجود در رسانههای اجتماعی را مییابید.
چرا که در کسبوکار به سبک B2B نه تنها یک نفر بلکه باستی چندین نفر متقاعد به خرید یا استفاده از محصول پیشنهادی شوند. اما در B2C چشماندازی با چنین مسیری مطرح نیست بلکه جذابیت کالاهای بیشمار افراد را به خرید جذب میکنند.
۴- جایگاه نوار جستجو در وبسایت: در وبسایت B2C معمولا نوار جستجو در بالای صفحه قرار دارد و طوری طراحی میشود که خریدار براحتی به محصولات موردنظر دسترسی پیدا کند.
اما نوار جستجو در B2B حائز اولویت نیست چرا که اکثر پیشنهادها در صفحه اصلی سایت قرار داده شده و کسی که بدنبال خرید باشد براحتی انها را خواهد یافت.
۵- طراحی و تصاویر: در وبسایتهای B2C با یک طراحی شارپ مواجهیم و تعداد بسیاری تصویر از محصولهایی متنوع که قرار است هوش از چشم بیننده بربایند، دقیقا یک وبسایت جذاب. اما شرکتهای B2B رویکردی کاملا متفاوت دارند چرا که رابطه آنها با مخاطب و خریداران یک بحث حرفهای محسوب میشود و همین حرفهای بودن در طراحی گرافیکی وبسایت نیز تاثیر میگذارد. در B2C هدف یک خرید آنی است اما در B2B چنین رویکردی برقرار نیست.
حال با توجه به دانستن ۵ تفاوت کلیدی مابین وبسایت شرکتهای B2B و B2C بهتر از قبل میتوانید تشخیص بدهید که نیازتان از داشتن یک وبسایت به چه سمتی میل میکند. کارشناسان طراحی وب نیز با علم به این تفاوتها و شناخت نیازهای مختلف هر سبک از بازاریابی اینترنتی کسبوکارهای مختلف، مشاورههای بسیاری ازین قبیل عرضه میکنند. نکتهی ضروری و مهم، شناخت بهتر ضرورت و تاثیرات یک وبسایت خوب جهت توسعه و گسترش کسبوکار است.
ویژگیهای یک وب سایت خوب
در آخر باید پرسید چه وبسایتی دارای ویژگیهایی است که میتوان آنرا یک وبسایت خوب دانست؟ به چند ویژگی زیر توجه کنید:
۱- نام دامنه: اولین و مهمترین نیاز یک وبسایت، نام دامنه است. این نام معرف شما و برند شماست. هرآنچه یک بازدیدکننده بایست در نگاه اول در نام دامنه شما ببیند و تصویری از برند شما به ذهن بسپارد. پس روی انتخاب این نام زمان بگذارید، نام خیلی بلند یا سختتلفظ انتخاب نکنید برعکس نامی انتخاب کنید که براحتی در ذهن بماند.
۲- نوار جستجو در بالا: همیشه مطمئن شوید که یک نوار جستجو در بالای صفحه وبسایت شما فعال است. اگرچه قراردادن یک نوار جستجو دیگر در پایین صفحه نیز ایده خوبی است. بازدیدکنندگان با جستجوی موفقیتآمیزتر به سمت خریدار شدن گام برخواهند داشت.
۳- اطلاعات تماس: وجود اطلاعات تماس کامل مثل آدرس ایمیل، شماره تماس، فرم سوالات احتمالی، بهمراه نقشهای که مکان شما را نشان میدهد ضروری است.
۴- مطالب و تصاویر بروزرسانیشده: یکی از روشهای جلب مخاطب (که همزمان خاصیت حفظ مخاطبان قبلی را نیز دارد) بروزرسانی اخبار، مطالب و تصاویر وبسایت میباشد.
۵- وبسایت پاسخگو: یکی از معیارهای رنکینگ گوگل میزان پاسخگو بودن سایت به بازدیدکنندگان است. مردم نیز بدنبال وبسایتی هستند که در وهله اول بتواند پاسخگو سوالات و نیازهای آنها باشد.
۶- برنامهنویسی حرفهای: اینکه وبسایت شما تا چه حد شما را از بقیه برندها متمایز کند، بخش قابلتوجهی از آنرا یک تیم حرفهای در مشاوره (چه در بخش طراحی و برنامهنویسی و چه خوراک وبسایت) تامین خواهند کرد. هزینهای که صرف این مشاوره و خدمات فنی متخصصین امر خواهد شد، بازدهی چندبرابر به کسبوکار شما خواهد بخشید.
۷- نظرات و دیدگاه مشتریان: بخش نظرات از دو جهت قابل توجه است: یکی بررسی دیدگاه مخاطبان و واکنش آنها به مطالب و کلیت برند شما ثانیا راهی برای ایجاد تعامل و دوطرفه شدن رابطه به آنهاست.
۸- مدالهای اعتماد: علائم و نشانههایی که نشان میدهد کسبوکار شما کاملا قانونی و مشروع است. در واقع بخشی از حس امنیت کاربران از این طریق تامین میشود. آمار نشان میدهد زمانی که از این مدالها استفاده میشود حدود ۳۲ درصد افزایش نرخ تبدیل وجود خواهد داشت.
۹- وبلاگ: هر وبسایتی یک پیچ وبلاگ نیز دارد. این ایده برای اکثر کسبوکارها (خصوصا در بخش بازار اینترنتی) بنظر خوب میرسد چرا که ترافیک بازدیدکنندگان را در مراحل مختلف به دو جبهه هدایت میکند. (مثلا وبلاگ جهت آپدیت روزانه)
اگرچه ویژگیهای ذکر شده برای یک وبسایت خوب بنظر خیلی مختصر میآید اما فواید و مزیتهای آن در توسعه کسبوکار بسیار بزرگ و مهم است. همانطور که شاهد بودید برخی عناصر کلیدی در رابطه با اهمیت وجود یک وبسایت برای یک برند معروف یا یک کسبوکار نوپا، ذکر شد و بد نیست در آخر تاکید کنیم که یک وبسایت همراه با قواعد سئو، پاسخگو، پر از محتوا و مطالب غنی، و آسان برای جستجو، شما را به راحتی به سمت رقابت و ایستادن در پلههای بالاتر نسبت به رقبا، حرکت خواهد داد.