• امروز : یکشنبه - ۲ دی - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 22 December - 2024
6

آموزش رزومه نویسی: نحوه نوشتن رزومه چطور باید باشد؟

  • کد خبر : 14383
  • ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۹:۵۸
آموزش رزومه نویسی: نحوه نوشتن رزومه چطور باید باشد؟
ممکن است تا بحال این را تجربه کرده باشید که داستان یک فیلم جذاب است اما خوب روایت نشده است، این مثال در مورد رزومه هم صدق می‌کند یعنی نوع نوشتن رزومه، قالب و نظم و ترتیب قرار دادن مطالب همگی ممکن است در چند ثانیه نظر مخاطب را جلب کند و یا او را از ادامه خواندن رزومه منصرف کند. نمی‌توان به طور قطعی گفت کدام راه نوشتن رزومه بهتر است اما با استفاده از رزومه ساز می‌توان یک رزومه بی‌عیب و نقص، حرفه‌ای و جذاب را در کمتر از چند دقیقه آماده کرد.

رزومه فایلی است مختصر و مفید و در عین حال جامع که اطلاعات یک متقاضی را در اختیار کارفرمایان و یا مراکز آموزشی قرار می‌دهد تا یک کارمند یا دانشجو را در مرکز خود بپذیرند. بسیاری افراد نمی‌دانند چطور رزومه بنویسند، از کجا شروع کنند، چه مراحلی را طی کنند و در نهایت چه خروجی با چه حجم و کیفیتی از اطلاعات را تحویل بگیرند. بنابراین آموزش رزومه‌نویسی برای تمام افراد لازم و ضروری است.

مراحل نوشتن رزومه کاری یا تحصیلی

نقطه شروع: جمع آوری اطلاعات

اولین مرحله از رزومه نویسی این است که ببینیم چه مواردی را باید در رزومه بگنجانیم، کدام اطلاعات شخصی، سوابق کاری، تحصیلی و مهارت‌ها را بنویسیم و چه حجمی از اطلاعات را در اختیار خواننده رزومه قرار دهیم. این مرحله مهم ترین و شاید زمان‌بر ترین مرحله رزومه نویسی است. کاغذ و قلم را بردارید و به ۴ سوال زیر پاسخ دهید:

  1. اطلاعات هویتی من چیست؟ نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، محل سکونت، شماره همراه و آدرس ایمیل و شبکه های اجتماعی
  2. چه سوابق تحصیلی کسب کرده‌ام؟ رشته تحصیلی، مدت زمان گذران دوره تحصیلات، مدرک و مقطع، دانشگاه و مرکزی که در آن تحصیلات را گذرانده‌اید و…
  3. سوابق کاری و حرفه‌ای من چیست؟ در چه مراکز، سازمان‌ها و شرکت‌هایی و به چه مدت مشغول بکار بوده‌اید و چه سمتی داشته‌اید.
  4. توانایی‌ها و مهارت‌های من چیست؟ دوره‌هایی که گذرانده‌اید، مهارت‌های اکتسابی شما چیست، چه مدارکی دارید، چه توانمندی‌هایی دارید.

همه این اطلاعات را طوری بنویسید که در راستای معرفی بهتر شما برای شغل مورد نظرتان و مرتبط با آن باشد.

ویرایش اطلاعات، تصحیح و نگارش

مرحله دوم این است که از بین تمام اطلاعاتی که جمع آوری کرده اید، موارد مرتبط با کار را انتخاب و جمله بندی ها، نگارش و… را بررسی کنید، خطاها را تا جای امکان حذف کنید و یک نگاه کلی به مواردی که نوشته اید بیندازید، هیچ مورد مهمی نباید از قلم افتاده باشد و هیچ نکته بی مورد و بی‌ربطی نباید در متن گنجانده شده باشد. بهتر است از تیتروار نوشتن اطلاعات خودداری کنید و جملات کاملی را بنویسید.

انتخاب یک قالب برای رزومه

دستتان در این مورد باز است. شما می‌توانید ساده‌ترین قالب‌ها را در نرم افزار word خودتان اجرا کنید و یا کمی خلاقیت به خرج دهید و یک قالب گرافیکی زیبا طراحی کنید، همچنین می‌توانید از یک رزومه ساز خوب برای نوشتن رزومه استفاده کنید و از بین قالب‌های موجود و آماده بهترین را برای خودتان انتخاب کنید. با توجه به شغلی که می‌خواهید در آن شروع به کار و فعالیت کنید، بهتر از قالب‌های استاندارد و مرتبط استفاده کنید، برای این کار میتوانید چند نمونه رزومه را دانلود و بررسی کنید. 

انتخاب فونت برای رزومه

انواعی از فونت های فارسی و انگلیسی را می‌توان برای نوشتن رزومه استفاده کرد اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که فونت ساده و خوانا باشد.

دریافت خروجی pdf

باید بدانید که بهترین فرمت برای ارسال رزومه به شرکت‌ها، سازمان‌ها و مراکز آموزشی، فرمت PDF است تا رزومه شما بدون تغییر و بهم ریختن قالب و نوشته‌ها به دست خواننده رزومه برسد. رزومه سازها به طور اتوماتیک خروجی را با این فرمت تحویل می‌د­هند.

ارسال رزومه

مرحله آخر این است که رزومه خود را برای محلی که قصد دارید شانس اشتغال بکار در آن را بررسی کنید، ارسال کنید، در ارسال رزومه حتما بصورت یک نامه اداری متنی را بنویسید و قبل از ارسال حتما مجددا رزومه را چک کنید.

تمام مراحل نوشتن یک رزومه خوب و موفق ذکر شد اما چه چیزی رزومه شما را از دیگر متقاضیان متمایز می‌کند؟ برای داشتن یک رزومه خوب و اصولی باید تمام نکات رزومه نویسی را رعایت کنید و حتما رزومه تان را با نمونه رزومه های موفق موجود در سایت مقایسه و ارزیابی کنید.

نکاتی که باید در رزومه نویسی رعایت کنید

در هر کدام از مراحل رزومه نویسی مواردی را باید رعایت کنید تا یک رزومه بی نقص و تاثیرگذار داشته باشید. این اصول شامل موارد زیر است:

  1. رزومه را کوتاه و مختصر و حداکثر در دو صفحه بنویسید تا حتی الامکان در مدت زمان کوتاهی قابل خواندن و بررسی باشد.
  2. رزومه را جامع و کامل و شامل تمام اطلاعات مرتبط تحصیلی و شغلی و مهارتی بنویسید و هیچ موردی را فراموش نکنید.
  3. در نوشتن تمام جزئیات رزومه خواسته‌ها و نیازهای کارفرما را در اولویت قرار دهید؛ حتی می‌توانید قبل از ارسال رزومه به شرکت خاص، در مورد آن شرکت تحقیق و بررسی کنید و رزومه را طبق اصول و نیازهای آن محل بنویسید.
  4. رزومه باید منظم باشد، در طراحی قالب افراط نکنید و از اشکال و تصاویر استفاده نکنید؛ ظاهر رزومه نباید حواس و تمرکز خواننده را از مطالب پرت کند.
  5. یک رزومه استاندارد شامل کلمات کلیدی هر شغل و عبارت تخصصی است و بدور از غلط‌های املایی و نگارشی است. هرچه تخصصی‌تر صحبت کنید، حرفه‌ای تر جلوه می‌کنید.
  6. در نگارش سوابق شغلی حتما از مقیاس های قابل اندازه گیری برای اعلام میزان کارایی و تاثیر گذاری تان استفاده کنید.
  7. برای خلاء های شغلی و همچنین تغییر شغل در گذشته کاریتان دلیل قانع کننده بیاورید. این یکی از مواردی است که کارفرما را قانع می‌کند تا شما را انتخاب و استخدام کند.
  8. بین ۱۰ الی ۱۵ مهارت و توانمندی خود را در رزومه قید کنید.
  9. طبق شرایط خودتان و سوابق کاری گذشته یک نوع و قالب مناسب برای نوشتن رزومه در نظر بگیرید. (رزومه زمانی، عملکردی، مهارتی و ….)
  10. رزومه حتما باید دارای یک توصیف شخصی چند جمله‌ای باشد تا خارج از بیان تیتروار توانایی‌ها و سوابق شما، به طور مختصر و صمیمانه شما را به مخاطب معرفی کند. حتی می‌توانید از علایق و اهدافتان برای شغل درخواستی اشاره‌ای داشته باشید.

خوشبختانه آموزش رزومه نویسی با خواندن چند مطلب ساده و کوتاه، دانلود و بررسی نمونه رزومه های مرتبط و صرف یک مدت زمان منطقی برای نوشتن آن، امکان پذیر است و کار چندان مشکلی نیست. اما در عین حال می‌تواند شما را در مسیر رسیدن به اهدافتان قرار دهد.

سوالات متداول

چه مواردی را باید در مورد رزومه نویسی بدانیم؟

دانستن ارکان و عناصر رزومه، مراحل نوشتن آن، شناخت ابزار ساخت رزومه و خطاهای رایج در تنظیم آن ضروری است.

لحن نگارش رزومه چطور باید باشد؟

رزومه بهتر است کاملاً رسمی نگارش شود و تمام نوشته‌ها به دور از ابهام باشند و در کمال صداقت باشد.

مهارت‌ها را چطور در رزومه باید نوشت؟

از نوشتن تمام مهارت‌هایی که دارید صرف نظر کنید و تنها آن­هایی را که با شغل مورد درخواست شما و یا مرکز آموزشی که می‌خواهید در آن پذیرفته شوید مرتبط هستند را بنویسید. ضمناً بهتر است به کیفیت آن توانمندی و مهارت نمره دهید.

نوع نگارش رزومه چه تاثیری بر موفقیت یا عدم موفقیت یک فرد دارد؟

ممکن است تا بحال این را تجربه کرده باشید که داستان یک فیلم جذاب است اما خوب روایت نشده است، این مثال در مورد رزومه هم صدق می‌کند یعنی نوع نوشتن رزومه، قالب و نظم و ترتیب قرار دادن مطالب همگی ممکن است در چند ثانیه نظر مخاطب را جلب کند و یا او را از ادامه خواندن رزومه منصرف کند.

در توصیف شخصی رزومه چه مواردی باید نوشته شود؟

رزومه بدون داشتن توصیف شخصی ناقص و خسته کننده است. اما توصیف شخصی باید کوتاه باشد و یک شمای کلی را از شما به مخاطب نشان دهد. بطور کلی در چند خط شما را معرفی کند و شامل سوابق و مهارت‌ها و ویژگی‌های فردی باشد.

بهترین راه رزومه نویسی کدام است؟

نمی‌توان به طور قطعی گفت کدام راه نوشتن رزومه بهتر است اما با استفاده از رزومه ساز می‌توان یک رزومه بی‌عیب و نقص، حرفه‌ای و جذاب را در کمتر از چند دقیقه آماده کرد. اما اگر قصد دارید خودتان کل مراحل نوشتن رزومه را طی کنید حتما از قبل رزومه‌های مختلف را ببینید و در نهایت یک رزومه خوب طراحی کنید.

بهترین فرمت نوشتن رزومه چیست؟

رایج‌ترین فرمت رزومه نویسی فرمت زمانی است یعنی سوابق تحصیلی و کاری را به ترتیب از آخرین سوابق بنویسید. رزومه مهارتی برای افراد بی تجربه و رزومه زمانی و عملکری برای افراد با سابقه بهتر نتیجه می‌دهد.

برای آشنایی بااستفاده از ده سایت برای رزومه نویسی می توانید به گالری فیلم اخبارکار مراجعه کنید.

لینک کوتاه : https://akhbarekar.ir/?p=14383

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.