در این مطلب پاسخ میدهیم که تعدیل نیرو و اخراج به چه معناست، هر کدام چه شرایطی دارند و چگونه در مصاحبه، موضوع تعدیل شدن یا اخراج شدن خود را مطرح کنید؛ همچنین اگر قصد تعدیل نیرو دارید، در مورد مشکلات ناشی از تعدیل نیرو در سازمان توضیح خواهیم داد.
تعدیل نیرو به چه معناست؟
تعدیل نیرو زمانی اتفاق میافتد که کارفرما به دلایلی که خارج از کنترلش است، به استخدام یک فرد پایان میدهد. این شرایط معمولاً زمانی اتفاق میافتد که وضعیت اقتصادی، شرکت را ملزم به تغییر ساختار کارکنان خود میکند.
دلایل معمول برای تعدیل نیرو عبارتاند از:
- تغییر ملزومات و نیازهای کسبوکار؛
- تجدید ساختار؛
- خریداری حق مالکیت کسب و کار یا ادغام در کسب و کار؛
- از دست دادن کمکهای بلاعوض که پوششدهندهی حقوق کارمندان است؛
- نیاز به کارمند کمتر به دلیل کاهش حجم کار؛
- کوچک کردن شرکت.
مضرات تعدیل نیرو برای سازمان
تعدیل نیرو حرکت استراتژیک رایجی است که شرکتها در جهت کاهش هزینههای عملیاتی یا حذف کارمندان غیرضروری، از آن استفاده میکنند. در حالی که تعدیل نیرو اغلب میتوانند هزینههای نیروی کار را به صورت سطحی کاهش دهند، اما برخی مضرات مالی و همچنین خطرات تجاری منفی دیگری را بههمراه دارند.
۱. تضعیف روحیه
تضعیف روحیه در محل کار پس از تعدیل نیرو میتواند بهطور قابل توجهی بهره وری را کاهش دهد. کارمندان ممکن است برای مدت کوتاهی از حفظ شغل خود احساس خوشحالی کنند، اما عوارض عاطفی از دست دادن همکاران نزدیک و ترس از احتمال تعدیل شدن بار سنگینتری برای افراد است. بدون کمک یک مشاور برای دوران پس از تعدیل نیرو و بدون ارتباطات و مدیریت موثر، این نگرانیها تشدید خواهند شد. کارمندانی که مجبور میشوند کار همکاران سابقشان را بر عهده بگیرند نیز ممکن است تحتتأثیر کارهای افزایشیافته ناشی از تعدیل نیرو مستأصل شوند.
۲. بیاعتمادی
تعدیل نیرو بهویژه زمانی که غیرمنتظره انجام شود، میتواند باعث ایجاد حس بیاعتمادی کارکنان نسبت به مدیر ارشدشان شود. ممکن است کارکنان احساس کنند که مدیر برای اینکه شرکت در موقعیت خوبی قرار بگیرد به اندازه کافی تلاش نکرده یا مدیریت خوبی برای هزینهها نداشته است تا بتواند از تعدیل نیرو جلوگیری کند. باز هم این فرایند به طور قابل توجهی بر بیاعتمادی تأثیر میگذارد. هنگامی که کارکنان بهخوبی از دلایل تعدیل شدن مطلع نباشند، به احتمال زیاد احساس کنار گذاشته شدن یا فریب خوردن میکنند.
۳. تاثیر منفی بر کسبوکار
هدف از تعدیل نیرو کاهش هزینهها است، اما منتقدان این امر خاطرنشان میکنند که پیامدهای مالی معمول ناشی از این تعدیل نیرو اغلب منفی است تا مثبت. تعدیل نیرو در نقشهای شغلی مهم مانند بخش فروش، خدمات یا بخش اجرایی، منجر به محدود شدن بهرهوری و کارایی کسبوکار را در این زمینهها میشود.
زمانی که در حال تلاش برای فروش و ارائه خدمات بیشتر هستید، تعدیل نیرو در بخشهای فروش و خدمات میتواند با نیازهای شما متناقض باشد. با این کار، چالشهای بیشتری برای کارکنان باقیمانده در این حوزهها به وجود میآورید. تعداد کم کارکنان در بخش مدیریت ارتباط با مشتری، بدخلقی مشتریها و کاهش سود را در پی خواهد داشت.
اخراج شدن به چه معناست؟
پس از تعدیل نیرو و مشکلاتی که برای سازمان ایجاد میکند، قصد داریم در مورد اخراج شدن توضیح دهیم. اخراج شدن نمونه دیگری از پایان دادن به استخدام یک کارمند توسط کارفرما است. یک کارمند بهدلیل عواملی که تحت کنترلش است و زمانی که کار اشتباهی انجام میدهد اخراج می شود. کارفرما ممکن است کارمندش را به دلایلی مانند رفتار نامناسب یا عملکرد نامطلوب شغلی اخراج کند.
تعدیل نیرو در مقایسه با اخراج
در اینجا شباهتها و تفاوتهای کلیدی بین تعدیل نیرو و اخراج آورده شدهاست:
طرف شروعکننده: این دو اصطلاح از نظر شخص شروع کننده که به استخدام پایان میدهد، مشابه هستند. هنگامی که یک کارمند تعدیل یا اخراج میشود، کارفرما همیشه طرف شروع کننده است. تعدیل شدن و اخراج شدن استعفای غیرداوطلبانه است.
دلایل پایان استخدام: یکی از تفاوتهای اصلی بین تعدیل شدن و اخراج این است که اخراج شدن نتیجه اقدامات یک کارمند است، در حالی که تعدیل شدن نتیجه اقدامات کسب و کار است. شرکت ممکن است یک کارمند را به دلیل محدودیت در منابع تعدیل کند، در حالی که ممکن است یک کارمند را به دلیل مرخصیهای تأییدنشده بیش از حد یا عدم رعایت سیاستهای شرکت اخراج کند. اخراج شدن مفهوم منفی دارد و احتمال کمی برای استخدام مجدد در آینده در همان سازمان وجود دارد. کارمندان تعدیلشده ممکن است بتوانند در صورت بهبود وضعیت اقتصادی به شرکت بازگردند.
اطلاع قبلی کارفرما: کارفرمایان ممکن است به کارکنانی که عملکرد ضعیفی دارند هشدارهایی بدهند تا آنها را تشویق به بهبود عملکرد و رفتار خود کنند. ممکن است از این کارمندان بخواهند قبل از بررسی اخراج، یک طرح بهبود عملکرد (PIP) را تکمیل کنند. هنگامی که یک شرکت اقدام به تعدیل نیرو میکند، ممکن است کارمندان اطلاع قبلی زیادی دریافت نکنند یا ممکن است به دلیل تغییر ساختار شرکت، بتوانند یک تعدیل نیروی بالقوه را پیشبینی بکنند اما فرصتی برای بازگشت به کار ندارند، زیرا تصمیم شرکت اغلب نهایی است.
چگونه در مصاحبه بگوییم تعدیل شدیم؟
- پاسخ خود را آماده کنید: قبل از مصاحبه کاری، پاسخ به این سوال را بدون احساساتی شدن تمرین کنید. تعدیل شدن معمولاً به دلیل اثر رکود اقتصادی بر سازمان است و تعدیل کارکنان سریعترین راه برای کاهش هزینهها است. حقایق را بهطور عینی ارائه کنید و درک خود را از دنیای اقتصادی که در آن زندگی می کنید نشان دهید؛
- آرامش خود را حفظ کنید: تعدیل شدن اتفاقی است که پیش میآید و مدیران استخدامی از این واقعیت آگاه هستند. ممکن است از نظر احساسی برای شما یک موقعیت چالشبرانگیز باشد، اما ضروری است که بیطرف بمانید و در مورد کارفرمایان سابق خود مثبت صحبت کنید. وقتی مصاحبهکنندگان از شما میپرسند که چرا آن شغل را ترک کردید، صادقانه و حرفهای پاسخ دهید؛
- کوتاه پاسخ بدهید: پس از پاسخ دادن به سؤال، به سرعت به سراغ موضوع دیگری بروید. جلسه را مثبت نگه دارید. میتوانید چیزی را که یاد گرفتهاید به اشتراک بگذارید تا توجه مخاطب را به مهارتهای خود جلب کنید.
در اینجا یک پاسخ نمونه وجود دارد که به شما در آماده کردن پاسختان در مورد تعدیل نیرو کمک میکند:
«شرکت قبلی من کالاهایی را با یک ماده خام خاص تولید میکرد. سال گذشته به دلیل یک فاجعه طبیعی، این ماده بسیار کمیاب شد و استخراج آن گرانتر شد. شرکت نتوانست قیمت فروش را افزایش دهد تا سودآور بماند، بنابراین تولید آن را متوقف کرد. از آنجایی که تیم من مسئولیت تولید این کالا را بر عهده داشت، ما را تعدیل کردند. پس از آن، تصمیم گرفتم تخصص خود را گسترش دهم و گواهینامههای جدیدی در زمینه کار با انواع مواد اولیه مختلف و تکمیل فرایندهای مختلف تولید دریافت کنم. من معتقدم که میتوانم یک نیروی مفید برای شرکت شما باشم و از این فرصت منحصر به فرد هیجانزده هستم.»
چگونه در مصاحبه بگوییم اخراج شدیم؟
- صادق باشید: چون کلمه اخراج بار معنایی منفی دارد، ممکن است برای کتمان اخراج شدنتان وسوسه شوید. در مورد وضعیتتان صادق باشید. ممکن است مصاحبهکننده از شفافیت شما قدردانی کند و شما را به عنوان یک متقاضی صادق برای به عهده گرفتن موقعیت شغلی موجود در نظر بگیرد؛
- خوشبین باشید: هر شرایطی که وجود داشت، مسئولیت آن را با پختگی به عهده بگیرید، که شامل سرزنش نکردن کارفرمای قبلی خود برای آنچه اتفاق افتادهاست نیز میشود. حرفهای عمل کنید و صادقانه و مثبت با کارفرمای آینده خود ارتباط برقرار کنید؛
- نشان دهید که از اشتباهات خود درس گرفتهاید: توانایی رویارویی با خطاها نشانه بلوغ و ارزشمندی شما است که کارفرمایان قدردان آن هستند. به کارفرما توضیح دهید که از اشتباهات خود درس گرفتهاید و این اشتباهات حتی شما را مصممتر کردهاند تا در موفقیت کارفرمای بعدی خود سهیم باشید. گفتوگو را به سمت تمایلتان برای پیشرفت در شغل خود هدایت کنید.
در اینجا یک پاسخ برای نمونه وجود دارد که به شما در آماده کردن جوابتان کمک میکند:
«در کار قبلی که اکنون به پایان رسیده است، من درک متفاوتی از شرح شغل داشتم که مطابق با واقعیت نبود. مجموعه مهارتهای مناسب برای شغل مورد نیاز را نداشتم، با این حال از این تجربه چیزهای زیادی یاد گرفتم. برای تفکر در مورد نقاط قوت خود وقت گذاشتم و متوجه شدم موقعیتی که اکنون برای آن درخواست میدهم با مجموعه مهارتهای من بسیار سازگار است.»
جمعبندی
تعدیل نیرو ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد؛ مانند ادغام شدن با کسبوکاری دیگر یا تغییر نیازهای کسبوکار. تعدیل برخی مشکلات مانند ضعیف شدن روحیه کارکنان و کاهش کارایی را بهدنبال دارد که سازمانها قبل از تعدیل نیرو باید به آنها توجه کنند. در این مطلب توضیح دادیم تعدیل نیرو چیست، چه معایبی برای کسبوکار دارد و تفاوت آن با اخراج چیست. همچنین پاسخ دادیم پس از اینکه تعدیل یا اخراج شدید، چگونه در جلسه مصاحبه در مورد آن توضیح دهید.